Pro úspěšné podnikání je třeba mít odbyt. To patří do základních pouček. Je potřeba vědět, na koho přesně míříte, kde bydlí, co dělá, kolik mu je asi let, jaké má zájmy atd. Není na škodu si udělat kompletní obrázek celého okolí, kde působíte. Protože znalost trhu je to nejpodstatnější. Záleží také na tom, jak velké je vaše podnikání a v jakém oboru. Pokud máte kadeřnictví v místě, kde téměř nebo vůbec nejsou jiné salony, máte asi vyhráno. Asi. Existují také oblasti, kde by salon neprosperoval.
salon krásy
To znamená, že je třeba také znát svou konkurenci. Teď ale zpátky k zákazníkovi. Jsou také druhy podnikání, kdy se zákazníci hrnou sami a až tak moc pozornosti jim věnovat nemusíte.
V podstatě všude, kde je větší množství lidí, existuje vzorek ze základní typologie:
· rodina z bytového domu
Prvním typem zákazníka je určitě klasická rodina neoplývající zásadním finančním dostatkem. Spíše naopak. Hlavně pokud se jedná třeba o půl rodiny na rodičovské dovolené a s malými dětmi. Tento typ zákazníka nebude zcela určitě kupovat nákladné a luxusní věci. Pravděpodobně si ani nebude ve velkém měřítku dopřávat luxusnější péči o sebe.
slečna s kabelkou
· bohém, věčně mladý
Zajímavý a nepředvídatelný typ zákazníka, který dost často ztrácí či nemá účtenky. Tudíž nic moc nereklamuje. Nakupuje poměrně náhodně a v jakoukoli dobu. Rád využije netradiční otevírací dobu, která koresponduje s jeho způsobem života. Obvykle má tendenci jít z extrému do extrému, ale dokáže zareagovat na absolutní novinku či nevšední reklamu.
· zarytý sportovec a vyznavač zdravého životního stylu
Zákazník, který dost často přesně ví, co jde pořizovat. Potraviny jej nepřekvapí v ničem a kupuje spíše základní, neupravené, čerstvé potraviny a není zastáncem supermarketů (dobrá zpráva třeba pro menší zemědělce). Není příznivcem ani tabáku ani alkoholu. Rád se podívá na nové sportovní zboží apod. Je ochoten investovat nemalé částky do novinek v oblasti zdravého životního stylu.
nákupní košík
· věčný stěžovatel
Jedná se o zákazníka, který má neustále pocit, že je šizen a to v čemkoli a že dříve bývalo lépe. Takové myšlenky má občas skoro každý, pokud se ale jedná o neměnný stav, spadá do této kategorie. Tito zákazníci ale mají své výhody, mají rádi akce a uspějete u nich sázkou na tradiční výrobky. Na druhou stranu vám nic neodpustí a vše si pečlivě uschová. V případě potřeby využije veškeré možnosti v požadavcích o náhradu zboží.

Typy zákazníků – jak na ně?
Ohodnoťte příspěvek

10.4.2018